اذعان روزنامه صهیونیستی به شکست نتانیاهو | حماس حکومت را در غزه در دست خواهد داشت نامه اعتراض‌آمیز سفیر ایران در سازمان ملل به شورای امنیت در پی ادعاهای واهی اتحادیه عرب مقام سابق صهیونیست خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شد ایتالیا پیروزی پزشکیان را تبریک گفت | تاکید بر تقویت روابط دیپلماتیک درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان در تل آویو + فیلم وزیر خارجه انگلیس: برای برقراری آتش‌بس در غزه از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنم جلیلی با رئیس جمهوری منتخب دیدار کرد صهیونیست‌ها برای توافق با حماس کوتاه آمدند | هیات اسرائیلی و رئیس سیا به دوحه می‌روند توصیه‌های عجیب ترامپ به بایدن در برخورد با منتقدان! تظاهرات هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی ۱۶ شهید و ۷۵ زخمی در جنایت جدید صهیونیست‌ها در «النصیرات»+ فیلم هاآرتص: تل‌آویو مشروعیت بین المللی خود را از دست داده است مذاکرات یمنی‌ها با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد تیراندازی در کنتاکی آمریکا | ۸ نفر کشته و زخمی شدند (۱۶ تیر ۱۴۰۳) پیام تبریک نصرالله به پزشکیان: حزب‌الله و مقاومت ایران را پشتیبان قوی، ثابت وهمیشگی خود می‌دانند رسانه‌های عبری: فردا اعتراضات علیه نتانیاهو به اوج می‌رسد اذعان روزنامه صهیونیستی معاریو به کنترل حماس بر غزه ناوشکن انگلیسی از دریای سرخ می‌رود واکنش مغرضانه آمریکا به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۶ تیر ۱۴۰۳) سعید جلیلی عصر امروز با رهبر انقلاب دیدار کرد (۱۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بسته اخبار بین‌الملل امروز | پس‌لرزه‌های جنگ غزه در انگلیس | آیا توافق تبادل اسرا به سرانجام رسید؟ (۲۲ آبان ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۴۲۷۷
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
بسته اخبار بین‌الملل امروز | پس‌لرزه‌های جنگ غزه در انگلیس | آیا توافق تبادل اسرا به سرانجام رسید؟ (۲۲ آبان ۱۴۰۲)
با طولانی شدن جنگ غزه، تبعات آن مرزها را درنوردیده است و انگلیس هم از آن بی‌نصیب نماند.

به گزارش شهرآرانیوز جنگ غزه همچنان ادامه دارد، اما خبر‌ها حاکی از آن است که فشار‌ها به اسرائیل برای توقف جنگ افزایش یافته است.

وزیر کشور جنجالی انگلیس تغییر کرد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، سوئلا بریورمن، وزیر کشور جنجالی خود را همزمان با آغاز ترمیم کابینه ارشد خود برکنار کرد.

بریورمن که یکی از مخالفان سرسخت تظاهرات حامیان فلسطین در انگلیس است، هفته گذشته نیز پلیس لندن را به «جانبداری سیاسی در تظاهرات‌ها» متهم کرده بود.

او چند روز پیش، پس از چاپ مقاله‌ای در روزنامه تایمز که در آن دستعورالعمل‌های داونینگ استریت را نادیده گرفته بود و در آن مقاله پلیس لندن را به «تعصب سیاسی» در اعتراضات متهم کرده بود، انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت.

وزیر کشور انگلیس اعلام کرده بود که پلیس این کشور می‌تواند در برخی شرایط خاص، کسانی را که پرچم فلسطین در دست داشته یا شعار و نماد‌هایی را در حمایت از فلسطین ترویج می‌دهند، بازداشت کند.

او همچنین دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس را به عنوان جایگزین کلورلی و وزیر امور خارجه این کشور منصوب کرد.

خبر دیگری از انگلیس

منابع خبری اعلام کردند که رژیم صهیونیستی به دنبال تعیین نخست وزیر پیشین انگلیس به عنوان هماهنگ کننده امور انسانی در نوار غزه است تا با این کار فشار‌های بین‌المللی را کاهش دهد.

برخی منابع صهیونیستی اعلام کردند که مقامات تل آویو به دنبال انتخاب تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس به عنوان هماهنگ کننده امور (باصطلاح) انسانی در نوار غزه است.

این منابع اعلام کردند که هدف از این کار کاهش فشار‌های بین المللی علیه کابینه نتانیاهو به دلیل جنگ وحشیانه (صهیونیست ها) در نوار غزه است.

پایگاه خبری وای نت به نقل از مقامات ارشد صهیونیست که نام آن‌ها را ذکر نکرده، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو در تلاش است تا از تجربه بلر به عنوان فرستاده پیشین کمیته چهارجانبه در منطقه استفاده کند و نگرانی‌های بین‌المللی درخصوص هزینه‌های غیرنظامی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را کاهش دهد.

افزایش تعداد سامانه‌های پاتریوت در غرب آسیا

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد، واشنگتن در پی حملات هفته‌های اخیر به سربازان آمریکایی در عراق و سوریه تعداد بیشتری از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت خود را به غرب آسیا فرستاده است.

در یک ماه گذشته ده‌ها سرباز آمریکایی مستقر در عراق و سوریه به دلیل حملات گروه‌های مقاومت این کشور‌ها به مواضع و پایگاه‌های آن‌ها مجروح شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، مقام‌های پنتاگون اظهار کردند، گروه‌های شبه نظامی در این کشور‌ها از ۱۷ اکتبر تاکنون حدودا ۵۰ حمله را به پایگاه‌های محل استقرار پرسنل نظامی آمریکا اجرا کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این حملات با راکت و پهپاد اجرا شده‌اند.

حماس را نمی‌توان از بین برد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه شرایط جبش حماس و جهاد اسلامی خوب است، خاطرنشان کرد که مقاومت فلسطین خود را برای جنگ زمینی آماده کرده بود.

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که داریم شرایط جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین خوب است.

وی گفت که مقاومت فلسطین خود را برای جنگ طولانی مدت آماده کرده بود و در انتظار آغاز جنگ زمینی بود و همچنان شرایط و آمادگی‌ها را دارد.

سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد که جنبش حماس یک تفکر است که نمی‌توان آن را از بین برد و نام حماس و عقیده آن در مناطق دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

تکاپوی قطر و آمریکا برای تبادل اسرا

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع مصری اعلام کرد، توافقی درباره تبادل اسرا میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی با نظارت قطر و آمریکا وجود دارد که احتمالا طی روز‌های آینده اعلام شود.

این منابع با توجه به اختلافات مربوط به شرط فلسطین برای تحقق این معامله یعنی لزوم برقراری آتش بس انسانی به مدت پنج روز و مخالفت رژیم صهیونیستی با درخواست توقف کامل حملات خیلی وارد جزئیات آن نشدند.

منابع مصری اعلام کردند، مذاکرات کنونی که با مشارکت هیئت اطلاعات رژیم صهیونیستی در قاهره و با تماس‌های فشرده قطر انجام می‌شود، درباره دو مساله است. اول مربوط به وضعیت غیرنظامیان موجود در غزه است که توسط حماس بازداشت شده‌اند و دوم درباره نظامیان صهیونیستی است که با اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی مبادله خواهند شد. اسرای غیرنظامی دو تابعیتی احتمالا آزاد خواهند شد، اما گروه‌های فلسطینی می‌گویند تحقق این معامله بدون توقف کامل درگیری‌ها توسط رژیم صهیونیستی محقق نخواهد شد.

رژیم صهیونیستی از طریق میانجیگران امکان تمدید ساعت‌های آتش‌بس به صورت روزانه برای تحقق این معامله را پیشنهاد داده‌است، اما گروه‌های فلسطینی آن را کافی نمی‌دانند.

بخشی از اختلافات در مذاکرات درباره عدم توافق در خصوص بهای مطلوب برای آزادی اسرای غیرنظامی است. از جمله شروط گروه‌های فلسطینی فراهم کردن نیاز‌های زندگی ملت فلسطین در غزه و ورود فوری کمک‌های بشردوستانه و حل بحران انسانی ولو به شکل جزئی است تا فلسطینی‌ها حداقل بتوانند شهدای خود را که زیر آوار‌ها هستند، دفن کنند.

منابع مصری اعلام کردند که در حال حاضر همه چیز به دست واشنگتن است به ویژه اینکه فشار‌هایی که بر رژیم صهیونیستی وارد کرده، هنوز کافی نیست. با این حال اروپا نیز می‌تواند ولو به صورت غیر مستقیم مثل موضع فرانسه نقشی را ایفا کند. این فشار‌ها و فشار‌های موجود بر رژیم صهیونیستی از جبهه لبنان تأثیری بر موضع دولت بنیامین نتانیاهو خواهد داشت. نتانیاهو خود به دلیل کشمکش‌های داخل و تظاهراتی که علیه او برگزار می‌شود، تحت فشار است.

فرمولی برای مبادله اسرا وجود ندارد

اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگویی تلویزیونی خاطرنشان کرد: «تا زمان دستیابی به توافق نهایی تبادل اسرا، نمی‌توانیم بگوییم که ما به این توافق نزدیک یا از آن دور هستیم. در حال حاضر فرمول نهایی درخصوص معامله تبادل اسرا وجود ندارد و رژیم صهیونیستی در راستای آزادی آن‌ها مانع‌تراشی می‌کند.»

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه «ان. بی. سی» مدعی شده بود که معامله آزادی اسرا به لطف اعمال فشار‌های نظامی از سوی رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر شده است.

هدف از بمباران سوریه تضعیف حملات به نیروهایمان است

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که حملات هواپیما‌های آمریکایی در سوریه با هدف تضعیف گروه‌های مسؤول حملات به نیرو‌های آمریکایی انجام شد.

این سومین بار در کمتر از سه هفته است که ارتش آمریکا مکان‌هایی در سوریه را هدف قرار می‌دهد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های نظامی آمریکا حملات هوایی دقیقی را به تاسیسات در شرق سوریه در واکنش به حملات دامنه‌دار به پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

وی افزود: این حملات هوایی به یک تاسیسات آموزشی و یک خانه امن در نزدیکی البو کمال و مدائن انجام شده‌است.

آستین گفت: جو بایدن اولویت مهمتری از امنیت سربازان آمریکایی ندارد.

وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بایدن امروز دستور حمله صادر کرد تا روشن کند که آمریکا از خود، سربازان و منافعش دفاع خواهد کرد.

آمریکا می‌گوید این حملات با هدف بازدارندگی حملات به نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای ارسال پیام فرانسه به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه با حمایت آمریکا گفت: رژیم صهیونیستی با موشک و دیگر سلاح‌ها در حال حمله به بیمارستان‌ها است.

ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که پیام‌هایی را به ایران ارسال کرده‌اند تا تهران پای لبنان را به جنگ اخیر در منطقه نکشاند، گفت: کشور‌های مختلفی ادعا می‌کنند و یا مطرح می‌کنند که پیام‌هایی را به ایران داده‌ایم و یا خواسته‌هایی را به ایران در این ارتباط منتقل کرده‌ایم من مشخصا در مورد پیام خاصی صحبت نمی‌کنم، ولی آن دسته از کشور‌هایی که این پیام‌ها را به ایران می‌فرستند بهتر است که به جای ارسال پیام به ایران به حمایت‌های ضد انسانی خود از رژیم صهیونیستی پایان ببخشند و به رژیم صهیونیستی فشار آورند که به جنایات خود علیه مردم فلسطین پایان دهد.

وی تاکید کرد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که عملیات انجام شده در هفتم اکتبر یک عملیات کاملا فلسطینی بوده است.

سناریو دبیرکل سازمان ملل برای غزه

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که بهترین سناریو برای نوار غزه سیطره مجدد تشکیلات خودگردان فلسطین بر این منطقه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با سی ان ان گفت: بهترین سناریو برای غزه این است که یک قدرت فلسطینی رهبری غزه را بر عهده بگیرد و اسرائیل نیز با مذاکرات جدی برای راهکار تشکیل دو دولت با حمایت جامعه بین‌المللی موافقت کند. در سایه وجود نیرو‌های اسرائیلی برای تشکیلات خودگردان فلسطین یا کشور‌های عربی بر عهده گرفتن مسئولیت اداره نوار غزه بسیار دشوار خواهد بود. این مسئله از نظر سیاسی حساس خواهد بود و در این وضعیت وجود یک دوره انتقالی لازم است.

وی همچنین به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود گوترش این رژیم را سرزنش می‌کند و باید به جای آن از حماس بخواهد به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، واکنش نشان داد.

باید برای زمستان آماده شویم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از احتمال افزایش حملات روسیه به این کشور خبر داد و گفت، کشورش باید برای این حملات به زیرساخت‌هایش در زمستان امسال آماده شود.

سال گذشته، بمباران شبکه انرژی اوکراین توسط ارتش روسیه، هزاران نفر را بدون گرما و برق گذاشت.

زلنسکی در سخنرانی روزانه خود گفت: «باید برای احتمال افزایش تعداد حملات پهپادی یا موشکی دشمن به زیرساخت‌ها آماده شویم. تمام توجه ما باید روی دفاع متمرکز شود (..) روی هر کاری که اوکراین می‌تواند انجام دهد تا به مردم کمک کند که زمستان را پشت سر بگذارند، حساب باز کرده‌ایم».

کی‌یف اعلام کرد که برای محافظت از زیرساخت‌های کلیدی، دفاع خود را تقویت می‌کند. در این رابطه زلنسکی اطمینان داد، «سپر هوایی اوکراین در حال حاضر قوی‌تر از سال گذشته است».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->